Czy wiedziałeś, że w przypadku 45% wyszukiwań w Google, użytkowników interesowały wyłącznie firmy lokalne a aż 1/3 internautów nie skorzysta z usługi, jeśli wcześniej nie przeczyta o danej firmie w Internecie? Ten trend narasta i nic nie wskazuje na to, żeby miał zmaleć. Lokalne wyszukiwania w Google są coraz istotniejszym czynnikiem, które firmy regionalne muszą brać pod uwagę. Pozostaje jeszcze kwestia dotarcia do klienta. Robi się to poprzez pozycjonowanie lokalne SEO. Zapytaliśmy ekspertów z SEOSEM24 z Krakowa o to, czym jest lokalne SEO, jak się pozycjonuje i co można na tym realnie skorzystać.
Co to jest pozycjonowanie SEO i lokalne pozycjonowanie?
Pozycjonowanie SEO to zestaw technik mających na celu uzyskanie wyższej pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania Google. Nazwa pochodzi od skrótu SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem silnika wyszukiwarki internetowej. Chodzi o sprawienie, by po wpisaniu interesujących internautę fraz czy treści, wyskoczyła możliwie najwyżej właśnie Twoja strona. W przypadku pozycjonowania lokalnego dochodzi czynnik regionalny. Wtedy działania pozycjonujące skupione są na docieraniu do internautów z konkretnego miasta czy regionu.
Jakie są korzyści ze stosowania pozycjonowania SEO, w tym lokalnego pozycjonowania?
Dlaczego warto to robić? Jeśli stosujesz pozycjonowanie SEO, Twoja strona jest lepiej widoczna w sieci. To znaczy, ma wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Jest częściej sugerowana potencjalnym klientom, istnieje większa szansa na to, że właśnie Twoją wizytówkę GMF zobaczą przyjezdni lub lokalni klienci, poszukując w Internecie potrzebnych im towarów lub usług. Co to daje?
- Zwiększa się ruch na Twojej stronie WWW,
- więcej osób ma okazję zapoznać się z Twoją ofertą, działalnością czy przekazem ideowym,
- łatwiejsza obsługa i szybsze działanie strony sprawiają, że użytkownicy chcą do niej wracać,
- strona, która zyskuje na popularności i utrzymuje ją, jest traktowana lepiej przez Google. Serwis wtedy jakoby sam stara się podtrzymać wysoką pozycję strony, która już taką pozycję uzyskała,
- większe zainteresowanie ofertą to większa szansa na klienta, czyli większa szansa na zysk.
Pozycjonowanie lokalne SEO z kolei pozwala się skupić stricte na rynku lokalnym – w obrębie Twojego miasta, powiatu czy województwa. Docierasz przede wszystkim do odbiorców, którzy mogą być Twoimi potencjalnymi klientami. Co to daje?
- Twoją ofertą zainteresują się osoby, które mogą realnie skorzystać z Twoich usług – klientów z Wrocławia nie interesuje specjalne menu restauracji w Białymstoku.
- O ile nie są to podróżni – wtedy to Twoją restaurację widzą jako pierwszą, szukając lokalnego miejsca na obiad.
- Dla niektórych branż, np. wspomnianej gastronomii, zyskanie rozpoznawalności nawet w skali mikro jest nie do przecenienia.
- Nie musisz bezpośrednio konkurować z globalnymi, czy ogólnopolskimi graczami. Innymi słowy – duże sieci z podobnej branży co Twoja, nie przykrywają Cię przy wynikach wyszukiwania.
Brzmi nieźle, prawda? A teraz opowiemy Ci, jak się to robi.
Na czym polega lokalne SEO?
Jak wspomnieliśmy, celem jest wyższa pozycja w wyszukiwaniach lokalnych. W sporej mierze pomaga w tym samo Google, poprzez stosowanie geolokalizacji. Za pomocą swoich narzędzi Google ustala, gdzie fizycznie znajduje się internauta. A następnie, domyślnie, podsuwa mu takie wyniki wyszukiwania powiązane lokalizacyjnie. Trzymając się przykładu restauracji – Google w pierwszej kolejności wykazuje internaucie lokale gastronomiczne z jego najbliższej okolicy.
Sprawdzone metody SEOSEM24 na lepsze opinie w sieci i pozycjonowanie lokalne
W jaki sposób przeprowadza się pozycjonowanie SEO? Wszystko zaczyna się od audytu, który wykazuje mocne i słabe strony danej witryny pod kątem SEO. A potem wdraża się pozytywne zmiany. Na pozycje w wynikach wyszukiwania wpływ mają m.in.:
- stosowane frazy kluczowe w treściach – to znaczy, takie wyrazy, zbitki lub całe zdania, które potencjalnie interesujący nas internauta wpisuje w Google,
- linkowanie do pozycjonowanej strony ze stron o silnej pozycji
- liczba odwiedzających daną stronę,
- struktura wewnętrzna – logiczny projekt strony, czytelny interfejs, interesujące użytkownika treści,
- jakość kodu i szybkość ładowania.
Zadbawszy o to wszystko, możesz oczekiwać, że po kilku tygodniach lub miesiącach Twoja strona wywinduje na szczyt na liście wyników wyszukiwania. Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu lokalnym, musisz wziąć pod uwagę dodatkowe aspekty:
- prowadzenie profilu i wizytówki Google Moja Firma – w dzisiejszym marketingu internetowym zwyczajnie musisz korzystać z tego darmowego narzędzia Google. Serwis oferuje Ci założenie wizytówki swojej firmy, działalności czy instytucji. Jest ona umieszczana bezpośrednio na mapach Google, więc klient od razu zna fizyczną lokalizację podmiotu. Na wizytówce powinieneś wykazać najważniejsze informacje o Twojej firmie – nazwę, adres, godziny otwarcia, oferta czy cennik. Dobrze, jeśli dodasz zdjęcia, filmy. Im więcej, tym lepiej. Co ciekawe, bliźniacze rozwiązania oferują także inne wyszukiwarki, takie jak Bing czy Yandex:
- pozytywne opinie klientów – w dzisiejszych czasach poczta pantoflowa może nie wystarczać. Nawet w przypadku firm o charakterze stricte lokalnym. Dobre opinie klientów to zawsze podstawa, ale dla pozycjonowania znaczenie mają tylko te, które są zapisane w Internecie. Najlepiej właśnie na Twoim profilu GMF. Zachęcaj klientów do pozostawienia oceny Twoich usług na profilu, nawet jeśli nie są one w pełni przychylne. Odpowiadaj na nie, wchodź w interakcję z klientami, odpowiadaj na pytania dotyczące usług. To wszystko powoduje, że wizytówka GMF cieszy się zainteresowaniem, a Google to odnotuje.
- linkowanie regionalne – chodzi o typowe linkowanie zewnętrzne SEO, lecz także zwrócenie uwagi na silne domeny regionalne. Dobrym pomysłem będzie prowadzenie do Twojej strony z zaufanych lokalnych serwisów informacyjnych albo uczęszczanych przez lokalnych klientów forów dyskusyjnych.
- optymalizacja on-site – czyli, poza doprowadzeniem samej struktury i wyglądu strony do porządnego stanu, także podkreślanie cech regionalnych w publikowanych na niej treściach – akcentowanie nazwy miasta, regionu, niekiedy dzielnicy czy ulicy.
Jakie narzędzia poleca SEOSEM24 do lokalnego SEO?
Skuteczne pozycjonowanie lokalne SEO opiera się na wynikach, jakie podają narzędzia analityczne. Dzięki nim wiadomo chociażby, jakie stosować frazy kluczowe. Najlepsze jest to, że wiele z nich jest darmowych i oferowanych przez samo Google. Korzystają z nich także profesjonalne agencje SEO. Kilka przykładów, istotnych w lokalnym SEO:
- GMBspy oraz GMB Everywhere – oba narzędzia to plug-iny do Google Chrome. Służą do tego, aby przeprowadzić podstawowy audyt swojej wizytówki Google Moja Firma. Od razu wiesz, jaka jest jakość kodu, gdzie są problemy i jak można je naprawić. Co ciekawe, wtyczki porównują stan Twojej wizytówki z bezpośrednią branżową konkurencją,
- PlePer Local SEO Tools – kolejne o także narzędzie do przeprowadzania prostych audytów SEO wizytówki GMF. Występuje w wersji darmowej i płatnej,
- Google Analytics – klasyka w pracy pozycjonerów SEO. Za pomocą tego narzędzia dowiesz się, jak wygląda ruch na Twojej stronie. Zobaczysz, ile osób odwiedza Twoją stronę, czego na niej szuka, co robi, gdzie klika i co najchętniej czyta,
- Google Trends – to narzędzie z kolei jest przydatne przy planowaniu przyszłych treści na Twojej stronie. Google Trends wykazuje popularne frazy kluczowe i interesujące internautów tematy. Dzięki temu możesz efektywniej przygotowywać artykuły czy nawet same nagłówki. Zarówno Google Analytics jak i Google Trends podają informacje wprost z analiz Google, czyli u samego źródła,
- PageSpeed Insights – tym razem coś pod użytkowników mobilnych. Dla wielu z nich istotna jest szybkość ładowania strony, a wpływ na to mają je niewielkiego rozmiaru elementy. Dzięki PageSpeed Insights otrzymasz analizy i symulacje działania Twojej strony na smartfonie czy tablecie. Narzędzie wskazuje, które elementy strony niepotrzebnie ją „zamulają” lub wymagają pobierania dodatkowych megabajtów. Eliminacja takich problemów zwiększa komfort użytkowania storny. Na podobnej zasadzie działa kolejne narzędzie od internetowego giganta – Google Mobile Friendly Test,
- SurferSEO – ponownie coś do badania skuteczności stosowanych fraz kluczowych. Wpisujesz frazę i otrzymujesz analizę jej skuteczności. Do tego narzędzie ma funkcję automatycznej sugestii fraz na podstawie strony konkurencji,
- Ahrefs – to narzędzie pomocne będzie przy linkowaniu zewnętrznym. Wykaże Ci, z jakich stron istnieją linkowania do Twojej strony, a także czy są to strony silne i wiarygodne.
Parę słów o SEOSEM24 z Krakowa – najlepszej agencji SEO w Polsce wedle Rating Captain
Jako naszych konsultantów wybraliśmy ludzi z SEOSEM24 nie bez przyczyny. Firma od lat zyskuje rzesze klientów, korzystając z technik lokalnego SEO. Wykazał to nawet niezależny serwis analityczny Rating Captain. Ich ranking najlepszych agencji SEO w Polsce przyznał pierwsze miejsce właśnie dla SEOSEM24 z Krakowa.
Opinie o SEOSEM24 zlustrowane za pomocą Reviews Audit
Głównym kryterium rankingu była widoczność profilu firmowego w sieci, czyli to, co agencje SEO obiecują swoim klientom. Brane były pod uwagę najwyższe wyniki lokalnego wyszukiwania, ilość ocen oraz ich średnia. Następnie każdy z nominowanych profili prześwietlono pod względem widoczności, wiarygodności i jakości profilu w obiektywnym narzędziu analitycznym Reviews Audit. Serwis za pomocą algorytmów zbliżonych do Google oraz technik AI potrafi ocenić, czy pozostawiane na profilu GMF komentarze klientów mają znamiona autentyczności. Serwis bada też, w jaki sposób agencja SEO wchodzi w interakcję z odwiedzającymi jej profil – jak często odpowiada na komentarze i jak prowadzi swój profil w ogóle. Wszystko to ma znaczenie w lokalnym SEO. Wedle Reviews Audit, profil SEOSEM24 został oceniony na 79%, w badaniu wiarygodności przyznano klasę A, a firmę pochwalono za wysoką responsywność i stały dopływ nowych opinii klientów. Mając takie wyniki, Rating Captain uznał, że krakowska agencja zwyczajnie najlepiej potrafi pozycjonować.
Sukces SEOSEM24 to dowód na to, że opinie w sieci mają znacznie w lokalnym SEO
Wizyta na profilu GMF agencji pokazuje, że rzeczywiście firma cieszy się zaufaniem klientów. Oto kilka opinii:
Najbardziej w tej agencji marketingowej mogę polecić usługę pozycjonowania wizytówki google, bo z niej sama skorzystałam i widzę że naprawdę daje efekty. Mam o wiele większe zainteresowanie sklepem u lokalnych klientów. Taki był zamiar 🙂 Polecam!
Klaudia Kocur
Była analiza konkurencji, było pozycjonowanie wizytówki Google, a teraz dzięki temu będzie nowy oddział ; ) Więc jak najbardziej opłaca się i warto inwestować w marketing, zwłaszcza w tak dobrej agencji reklamowej.
Adrian Sadowski
Tak naprawdę marketing internetowy to najlepszy sposób żeby wypromować sobie firmę. Dowiedziałam się tego gdy skorzystałam z pomocy tej agencji i dostałam raport z audytu SEO i strategię marketingową, dzięki którym zdecydowałam co dalej. Teraz po pozycjonowaniu strony juz wiem ze bylo warto. Zyski są 😉 Polecam
Alicja Banach
Ta grupa klientów, którzy są zadowoleni z pracy SEOSEM24, wskazuje na szybkie i trwałe efekty. Pozytywne opinie w sieci to atut, choć niektórzy nadal pozostają sceptykami wobec wiarygodności internetowych komentarzy. Wskazują na możliwość manipulacji Istnieje jednak kilka przesłanek pozwalających sądzić, że Reviews Audit
A jakie ma to przełożenie na lokalne SEO?
Takie samo badanie wiarygodności opinii na profilu GMF przeprowadza samo Google. Nie publikuje wyników w formie rankingu, ale w praktyce wycisza te profile, które uzna za mało wiarygodne. Analogicznie – w przypadku SEOSEM24 serwis uznał, że opinie o niej są wiarygodne i wartościowe dla potencjalnych użytkowników. To powoduje, że profil GMF zyskuje na pozycji w wynikach lokalnego wyszukiwania. Najbardziej wartościowe z punktu widzenia pozycjonowania SEO są komentarze treściwe, merytoryczne i najlepiej opatrzone zdjęciem lub plikiem wideo. A jak wspomnieliśmy wcześniej, kluczowym kryterium wpływającym na dobrą pozycję profilu jest liczba ocen oraz wysoka średnia z ocen. To wyjaśnia, dlaczego firmy różnych branż zabiegają o pozostawienie opinii na swoim profilu GMF.
Pozycjonowanie lokalne SEO z agencją jest szybsze, efektywniejsze a rezultat trwały
Pozycjonowanie SEO to proces. Pierwsze efekty mogą przyjść dopiero po kilku tygodniach lub nawet miesiącach. To zależy m.in. od tego, w jakim stanie pod względem SEO już jest strona, jaka jest tematyka lub branża oraz jak bardzo specyficzny jest odbiorca. Czy można wypozycjonować swoją stronę, profil GMF samodzielnie? Teoretycznie tak, ale to wymaga wiedzy, doświadczenia i rozumienia wewnętrznych mechanizmów, które sterują robotami Google. W skrócie – pozycjonowanie SEO, w tym pozycjonowanie lokalne to nie jednorazowa czynność, ale stałe sprawowanie pieczy nad pozycją w wynikach Google. Zmieniają się trendy, nastroje konsumenckie, rozszerza się Twoja oferta lub pojawiają się nowe oddziały regionalne. To wszystko trzeba pozycjonować na bieżąco! A przecież konkurencja nie śpi.
Obsługa SEO w agencji jest kompleksowa i stała
Powierzając pozycjonowanie lokalne SEO agencji, zyskujesz czas i spokój. Firma wykona audyt Twoich treści internetowych pod kątem SEO. Porówna Twoje atuty z konkurencją oraz weźmie się za Twoją stronę w sposób całościowy. Zadba o frazy kluczowe, linkowanie zewnętrzne z wiarygodnych domen, a jeśli potrzeba nawet przerobi Twoją stronę strukturalnie i napisze nowe, ciekawe treści. Agencja SEO może też wykonać dla Ciebie usługi analityczne, konsultacyjne lub szkoleniowe, np. dla personelu. To, co może dla Ciebie wykonać, w dużej mierze zależy od Twojego profilu działalności.
Dobra agencja SEO podejdzie do Twojej sprawy po partnersku
Na początku przejdziesz podstawowe szkolenie z siatki pojęciowej i zasad działania SEO. Agencji znacznie lepiej współpracuje się z klientem, który ma podstawową wiedzę. Wszystkie teksty, publikowane fotografie lub nagrania, ingerencje w Twoją stronę czy inne działania SEO są na bieżąco Ci przedstawiane i wymagają Twojej akceptacji. Agencja nie może wykonać nic wbrew Tobie. Nie warto jednak opóźniać korzystnych zmian, gdyż to może tylko zaszkodzić pozycjonowaniu.
Co zyskujesz, powierzając lokalne SEO agencji?
Pozycjonowanie lokalne SEO z agencją to szereg korzyści:
- zyskujesz czas, a czas w biznesie to pieniądz,
- nie musisz zajmować się analityką SEO, śledzeniem fraz kluczowych czy wykresów w Google Trend,
- otrzymujesz kompleksową i długotrwałą opiekę nad Twoimi treściami w sieci,
- możesz zająć się tym, co najważniejsze – prowadzeniem działalności, obsługą klientów, poszerzaniem oferty.
Na koniec pozostaje jeszcze wybór agencji. Wedle Rating Captain – SEOSEM24 z Krakowa jest ciekawą opcją do rozważenia.